March 4, 2011

cara - cara nak buat favicon yang paling mudah!

hye blogger...:)

hari ni saya nak kongsi dengan readers semua bagaimana cara nak buat favicon yang pali mudah...
hahahhah,,,favicon?? korang tau x favicon tu pew?? kalo yang xtau tu,, saya nak bagitau...kalo xnak tau,,,saya nak bagi tau gak,,,favicon tu,,dikatekan gabungan dari dua perkataan iaitu favourite n icon...so jadi la favicon...


then,,,korang tau ape itu favicon??hahahahaa,,,ni yang nk khabaq,,favicon tu..bende yangade kat setiap website yang mereka2 cita sendiri...contohnya facebook,blogger,twitter n seumpamanya la kan,,
so..malas nak cite panjang,,,saya cume nak bagi tau kepada yang belum tau cara paling3 mudah nak letak favicon kat blog kite...favicon ni,,kite bole create sendiri,,tp banyak kije la plak,,,nak letak gambar kite sendiri pun bole..

kalo nak tau cara nak wat favicon gambar sendiri,,nantikan post saya yang akan datang k..
sekrg kite mula step pertama untuk letak favicon di blog kite:

step 1: korang lawat la laman web nie,,, http://www.iconj.com/animated-favicon-category39-page15.html
           (kalo saya memang selalu copy kat sini aje)
           (malas nak pk panjang)
           ( korang pilih mane yang korang suke)

step 2:korang da buka home page tu...korang pg kat user gallery..
           then korang pilih yang mane korang suka..yang animation pun ade..step same jugak..
           then click plak kat( html code )

step3: then copy di:
           (right click then copy)


step 4:korang kene clik expand widget tu dulu au..then korang cari kod kuning bawah ni, pastu pastekan kod yg korang da da copy td kat bawah perkataan






step5: korang preview dulu,,lepas da preview...save template ...=)

step6: abes da...:P

step7: harap ape yang saya share ni bergune la kpd new blogger...n sebarang pertanyaan bole bertanya di shoutbox saya k...=)

t kalo saya ade mase lg...saya post bende2 cm nie g k...daa,,,

No comments: