August 31, 2012

Suasana Raya!

Assalamualaikum..Selamat Hari Raya! kepada semua blogger dan reader kalo saya ada buat salah pada anda semua saya ingin meminta maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki..:l minta maaf,,minta ampun ><
macam mane dgn raye korang? ceria? happy? harap semuanye akan sentiasa berada dalam keberkatan tuhan..:) 

sebenarnye saya nak cerita tentang perbezaan raye di Malaysia dan raya di Mekkah :

1. org -org Islam di Mekkah menganggap 1 syawal adalah hari yang paling menyedihkan kerana perginya ramadhan mereka menagis meratapi ramadhan yang akan pergi dan belum pasti lagi untuk kita temui ramadhan seterusnya .Manakala org-org di Malaysia menyambut 1 syawal dengan penuh rase gembira, riak, takbur( saya juga kurang)

Sebenarnye saya nak bahaskan dengan segelintir masyarakat Islam di Malaysia ini. Bak kate org "puasa x cukup sebulan" raye nak pulak sebulan"baju nak vogue je.dimanakah letaknye sifat zuhud kite? adakah kite ingin meneruskan hidup tanpa sebarang Hijrah? atau kita akan sentiasa berada di takuk yang lame dan gelap.
adakah kite tidak tergerak sebarang hati untuk berubah?? kenape? adakah  dosa yang terlalu banyak mebuatkan hati kita ditutupi pintu keinsafan? cuba anda bayangkan bagaimana keaadan sedara-sedara Islam kita di Palestin mereka sentiasa mendengar letupan bom,senapang,peluru,meriam tetapi kita mengeluarkan wang untuk mendengar bunyi-bunyi kesengsaraan itu? adakah kita suka?

kalo kita suka,,abeskan wang kita itu untuk buat kos perjalanan pergi palestin dan rasai la bunyi kesengsaraan itu! 

Saya hanya ingin menyatakan hasrat dari hati saya><. Apa yang baik dtg dari Allah yang kurang dari saya.
Assalamualaikum.

No comments: