August 16, 2013

Raya Ke-3 di Coral Wonderland,Melaka

Assalamualaikum semua.

selamat hari raya!

hari ni aku nak cerita pasal raya ke-3 aku di Coral Wonderland,Melaka.sila klik perkataan untuk maklumat lanjut.hihihi.aku cerita ni bukan pasal aku nak promote.tapi sebab aku nak cerita yaang aku pergi sini.hahaha.

ok raye ke 3 di Melaka hari tu aku tak tahu nak pergi mane.disebabkan kengkawan semua cancel pergi jalan raya same-same.so aku ingat nak pergi Z00 Melaka,tapi macam panas la pulak.sambil-sambil pikir tu pergi la jenjalan di Dataran Pahlawan megamall.kalau orang Melaka panggil DP.hahaha.tempat lepak aku tu mase zaman sekolah.hahahahha.cewah.masa sekolah perangai macam puaka.tetibe masa jenjalan kat tingkat 4 DP tu terjumpa la Coral Wonderland ni hah.

*Ingat nak pergi jenguk sedara kat Zoo,tapi Sedara kat Aquarium ni dah dekat sangatkan.


tiket untuk masuk RM 35 untuk dewasa.
kalau nak bagi makan dekat penyu kena beli Ayam RM 10.lagi bagus bawa ayam seekor dari rumah.hihihi.
masuk-masuk da jumpe shark siap kena warning tu.huhuhu.serammmmmm i!
ini yang paling seronok!boleh pegang hidupan laut kat sini.aku pegang shark!!ko berani ke?aku pegang ikan buntal yang boleh keluarkan di punye peluru..ko bole?hahah.guau je.
kalau korang nak tahu inilah kali pertama aku dapat pegang hidupan laut secara hidup-hidup!pic yg atas belah kiri tu gamat yang selalu buat ubat.(oh aku tolong jgn senyum lebar2,nampak taring aku!)

kalau korang masuk kat sini banyak pengetahuan yang korang boleh dapat selain kesedaran betapa pentingnya kehidupan laut bagi kita dan bumi.
penyu menagis tak siapa yang tahu.hihihi.korang kat sini boleh tengok cara-cara penyu berenang dalam air mcm mane(ala mcm lah tak tengok National Geography).aku ni memang kurang tengok tv.kesian aku!
antara yang aku ingat berdasarkan suara-suara yang mengiri aku semasa melihat-lihat hidupan laut ini adalah:

1. sumber pembiakan ikan.ikan menjadikan terumbu karang sebagai tempat perlingungan dan terdapat banyak makanan di terumbu karang.

2. Mengurangkan Tsunami atau ombak kuat.ini kerana terumbu karang dapat mengurangkan kelajuan ombak.

3.tu je aku ingat.

haaaa.dekat sini kan aku kata kena beli makanan untuk penyu sebab ada banyak penyu lapar.kalau korang beli makanan atau korang datang melawat hidupan laut kat sini,korang boleh kurangkan beban organisasi yang bertungkus lumus untuk memelihara hidupan laut agar tidak pupus.kaaaaaannnn!kira macam korang menyumbang la.
suka sangat dapat feed penyu ni.bila aku feed penyu ni kan aku cakap kat penyu ni,semoga kau dapat hidup dan membiak keturunan kau bebanyak!takde le pupus!
lepas tu kat sini korang boleh tambah banyak pengetahuan tentang kehidupan laut.sebagai contoh diats ni haa.tahukah anda jeruk boleh megesan setitik darah daripada 4KM?haaa kalau da berdarah tu jangan le kelaut.takpasal-pasal kena kanggg!
lagi satu,tahukah anda kuda laut jantan yang mengandung dan beranak?ini aku suka.

ok ok ok lepas tu kat sini korang boleh posing-posing!of cos semua orang suka posing,kalau tak takde la cipta instagram(jgn lupe follow i k)
sayangilah hidupan laut.faham!.aku adalah hutan-hutan laut!
haaaa..aku sekarang adalah ikan duyong.kau nak cakap ape?ape?dugong?hihihihi
kat sini pon ada juga reptilia selain mamalia.tu rerama.butterfly,terbanglah tinggi setinggi anganku.banyak lagi reptilia lain korang boleh jumpe kat sini.dtg lah!
lepastukan kat sini banyak sangat souvenir yang korang boleh beli dengan harga yang berbaloi dan berpatutan.tapi kan kalau korang nak souvenir free korang kena lengkapkan soalan kuiz yang diorang bagi masa mula-mula nak masuk.then korang boleh submit kat kaunter nak beli tiket tadi untuk redeem!seronokannn!
 okkk sampai sini sahaje dari ak dan nemo.semoga bertemu lagi di post yang akan datang.InsyaAllah.
jap2,jgn lupa bawa kereta hati-hati nak balik kl tu ;)
wasalam



2 comments:

akmaL said...

macam best tempat ni kan..teringin lak nk pergi =)

Hidayah Suhailee said...

wah.. mcm best je tempat u pergi tu.. :)