August 3, 2013

Umbai,Melaka

pulai kampungku permai.eh tadi kate umbai.mmm.excili aku punya kampung dekat dengan umbai.nak kata orang-orang tua,sekakang kera je.tp kenapa mesti tajuk post umbai?kenapa tak pulai?malu ke dengan pulai?eh tak tak tak.bukan maksud cam tu,sebab umbai famous dengan ikan bakar.abes pulai terkenal dengan apa?haaa.itu la aku nak cerita kali ni tentang pulai kampungku permai.

apa yang ada kat pulai,melaka ni?

jom terjah!!

haa...kampung yang aku banggakan sangat ni ade pantai,,tapi pantai paya bakau.seronok sangat!bangga sangat.disebabkan aku bangga dengan kampung aku so aku bawalah kengkawan aku dari micet.ain dan farah.ain dari n.sembilan dan farah pula dari kelantan.
gigihnya mereka untuk mengharungi batu-batu yang besau-besau lagi tajam ni.inilah kiteorang asal tension belajar sikit kiteorang akan keluar jalan-jalan cari ketengangan.happy-happy,enjoy-enjoy dan kalau boleh,kalau boleh lah kan...nak berjoli-oli.tapi apekan daya.pelajar kena save duit.da la kos belajar da 80k! urghhhhh!abes la kiteorg kalo xlepas.buat penat ibu bapa je.hopefully and definitely noooooooo!
cantik tak?pagi-pagi atau petang-petang mak aku selalu datang untuk beli ikan yang segar bugar dari nelayan-nelayan baru pulang dari menanggkap ikan.*i can smell the freshness of the fish!huuhuhuuhu.
dulu aku sekolah kat kamgpung sampai tingakatan tiga.lepas tu aku sambung sekolah teknik melaka.dulu waktu petang-petang selalu jenjalan ke pantai bersama kawan-kawan.memang pantai ni adalah satu element yang boleh dijadikan untuk mencari ketenangan.subahananAllah.Allah maha Bijaksana.cuba bayangkan hidup dan dunia tanpa pantai?
dekat pantai ni banyak kelong iaitu rumah kecil yang dibina untuk menangkap ikan.kelong kebiasaannya didirikan ditengah-tengah laut.so senang la nelayan nak tangkap pancing ikan pada waktu malam,siang pon ada jugak.
korang nampak pulau yang kat belakang tu?korang tau tak itu pulau ape?ingt melaka kecil takde pulau la?hahahha.itu namanya pulau besar.dekat pulau besar ade tujuh makan bersaudara yang panjang dan mesteriiiii.ngehngehngeh!

cantikan kampung aku?kan?kan?kan?tahu dah,memang cantik tu sebablah  buat entry ni.hihihi.
haaa.ini paling ain dan farah suka.makan time!bak kate aku kate td pulai dan umbai sekangkang kera je kan.so sebelom balik ke micet singgah sini dulu.makan,isi peruttt!kalau korang pernah pergi kat sini,parameswara ikan bakar ni memang famous dikalangan artis-artis.dulu aku pernah kerja sini.x cayer?
buktinye,bos bagi aku makan semua percuma + dapat meja special.tak perlu beratur amek no.hihihi thank you bosss!
hahahaha.aku minta boss bagi ikan siakap seekor sebelah masak tiga rasa dan sebelah lagi bakar bersambal,sotong goreng tepung,udang goreng tepung tu je.sayur tak order sebab maluuuuu.hahahhaha. air bos bagi jus oren 1 jug.thank you bosss!apelagi si ain dan  farah suka gumbire.hahahah.alhamdulilah.aku ingat nak belanje orang tapi orang yang belanje kami.alhamdulilah sangat!.kalau makan ikan bakar aku suka makan nasi lemak.oi korang terliur aku tengah menaip ni hah.aku memang hantu udang sotong seafood!
akhir kata aku dengan rendah hati dan shy kat  ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada parameswara ikan bakar yang sudi menjadi penaja makanan aku dan rakan-rakan.

*Terima kasih daun keladi
  Esok lusa belanje lagi(terima kasih tok aye! a.k.a. boss)







1 comment:

ila said...

wahh..bestnya.lme tak g melaka.
rindu kat melaka.

anyway ikan bakar parameswara tu dulu pernah rase.mmg best