September 25, 2013

Insomnia

Assalamualaikum rakan blogger yang disayangi dan dirindui.

ceh wah.rindu konon.

hari ni hari yang memenatkan sebab awal-awal pagi da kena masuk Lab Mass Transfer.disebabkan student Unikl Micet yang tetibe ramai giler intake this september.so satu lab ade 4 kelas okkk.betape sesaknye!3 jam lab tak sempat. how sad it was mmmmm.:(

ok lately sejak mula sem baru ni.ialah duk rumah baru ni aku ada masalah nak lelapkan mata.Insomnia! OMG aku disahkan mengidap Insomnia?gila ko!hahahha. no woriess.

korang tau tak apa itu Insomnia?

Insomnia ialah penyakit yang sukar untuk tidur. Penghidap insomnia selalunya akan merungut sebab tak dapat nak lelapkan mata dan merehatkan minda mereka. Yelah Seperti yang kita tahu, tidur ialah cara untuk merehatkan minda dan badan kita setelah seharian penat bekerja.Antara punca berlaku insomnia ialah ketakutan yang melampau, kerunsingan yang berlebihan, tekanan, ubat, kandungan kafein yang berlebihan dalam badan, kemurungan dan kadang-kadang ada sesetengah kes, penyakit insomania ini berlaku kepada seseorang itu tanpa sebab. Heh?Minda dan aktiviti fizikal yang terlalu aktif juga menyebabkan penyakit insomnia berlaku kepada sesetengah orang.

ommmm aku rase aku memang ade ciri-ciri diatas ni lah:

1.Tak dapat nak lelapkan mata
-tak tau la kenape aku susah sangat nak lelapkan mate ni.ish.runsing.
2.ketakutan yang melampau(memang penakut pon).
-kalau da terjaga tu mula terkebil-kebil,pandang sini,pandang sana,fikirkan bukan-bukan.

tapi aku takde plak amek caffein.aku ni stress kot.or terlau fikirkan something(minda terlalu aktif)?maybe.aktif sangat minda aku ni.hihihi. atau pon takde sebab menyebab pon boleh kena insomnia ni.

but no worieessss.Insomnia ni boleh dirawati sebab tadi aku baru balik jumpe doktor.
doktor kata jangan minum air yg bercaffein,petang-petang tu jogging sikit.cakap pasal jogging ni dah 5 bulan aku tak turun jogging.lepastukan doktor cadangankan sebelum tidur,minum susu,gosok gigi,basuh muka,kaki dan angkat air sembahayang.InsyaAllah penyakit ini boleh dirawati secara semulajadi.

so i really hope that i can heal those Insomnia symptoms from my life.InsyaAllah.lagi satukan aku rase kalau aku tak dapat tidur lena atau kalau aku kurang tidur kan,aku tak boleh buang air besar. dan aku rase Insomnia ni akan beri effect kepada sistem penghadaman atau sistem seharian badan kite ni.so jangan biarkan penyakit ni berleluasa.

akhir kata,kalau da terjaga pukul 3 pagi tu,bawak-bawak lah solat hajat yerk.hihihi.

wasalam,
with love.

No comments: