July 21, 2014

Popiah Cheese Goreng

Assalamualaikum. Salam ramadhan. Kawan -kawan yang sudi membaca blog kite ni..hari ni kite nak kongsikan cara-cara nak buat popiah cheese goreng. Seperti yg korang tak tahu..aku ni baru nak blaja memasak.sejak-sejak bulan ramadhan ni keje ak memasak je..klo dekat rumah sewa la..klo kt rumah mak aku yg masak.. so ade hikmah juga aku sambut ramdhan di rumah sewa.dapat pula kawan dengan mimi yang tiap-tiap hari masak utk berbuka.jarang skali berbuka atau beli kat luar. Kalo mimi suka masak makanan lauk pauk..aku plak suka la jugak buat kuih muih sikit. Resepi popian ni mak aku yg bagi.pertama kali ak makan popiah yv ma aku buat aku terus jatuh hati dan terus teringin nak blaja buat popiah chesae goreng.popiah cheese gorwng ni berbeza sikit dengan yg ade kat luar sana.kebanyakan letak taugeh kan?tp aku sangay obses pada kobis..so aku letak kobis.

bahan-bahan yg diperlukan ialah:
1. Kulit popiah
2.kubis,karot(sayur)
3.cheese
4.bawang putih dan bawang merah
5.telur


ok cara-caranya ialah:

1.potong kubis dan karot halus-halus(jangan lupe basuh)
2.panaskan sedikit minyak
3. Tumis bawang putih dan bawang merah(yg telah ditumbuk)
4. Gorengkan 2 biji telur bersmaa bawang yg sudah digoreng
5. Masukan kubis dan karot yg sudah dipotong kedlaam bawang dan teluur.
tips:jangan terlalu lame goreng kubis dan karot.sekejap sahaja utk membuatkan popiah berasa ranggup
6. Masukan popiah ke dalam kulit popiah.
7.tambahkan sedikit cheese bersama-sama inti popiah(kubis dan karot)
8. Gulung dan lekatkan dihujung popiah dengan telur.
tips:gulung popiah dengan padat agar ranggup
9.goreng dengan api yg perlahan sehingga masak.


Ok.ni die popiah yg da siap goreng.popiah ni sedap tanpe ape-ape sauce makan begitu sahaje. Sooo..selamat mencube!!