September 3, 2014

Sambal Ayam Penyet~terliuh~

Assalamualagareng, ye korang. Ape khabar? Sihat? Diharapkan korang semua sihatla hendaknya la ea. Sejak kebelakangan ni saya memang suka memasak dan perasaan untukmencuba pelbagai resepi membuak-buak. lagi satu kan saya rasa memasak ni boleh hilangkan rasa bosan.so ape lagi time-time cuti ni la kita cuba! Kalau saya suka makan makanan yang pedas-pedas.Makanan pedas bagi pendapat orang korea boleh hilangkan stress. So apa kate kita cube Sambal Ayam Penyettt.pergh...sambil tulis ni pon boleh terliurrr. Sssssrrr!

Ok.caranya simple je. Senang dan ringkas! korang sediakan je bahan-bahan seperti dibawah.

Selepas iitu, panaskan minyak dan masukan bahan-bahan tadi, goreng sampai gareng. 

selepas gareng masukan bahan-bahan tadi kedalam lesung batu.tumbuk sampai lunyai.jangan ganas-ganas sangat.kalau suka pedas letak cili lebih sikit,kalau nak kurangkan pedas tambah gula.da lunyai,gorengkan sekali lagi bagi bertambah gareng.

inilah hasilnya.Tadaaa~

kebiasaannya bila makan sambal ayam penyet ni tak payah lauk lain pon takpe.tapi biasanya saya makan dengan ikan bakar,ikan rebus,telur goreng dan semestinya ayam goreng!

ok.hari ni makan dengan telur goreng je.tambah kicap.makan takde kicap jalin,tak sedap tuan-iklan-
perghhh,kalau korang da cuba mesti nak lagi.wa cakap sama lu kan,memang terliuhhhh!licin,sehingga menjilat jari.Alhamdulilah.kenyang!

sekian saja dari saya.Selamat Mencuba!Assalamualaikum.


No comments: